Parksville

Vanochtend om zeven uur was Bernice wakker. Volgens afspraak Elise ook gewekt en snel een kop thee en in de kleren. Als je ’s ochtends vroeg genoeg bent kun bij eb naar de rotsen in zee lopen en daar zijn zeesterren te zien. Dat wilden wij graag bekijken. Dit lukte prima. Eerst zagen we ze niet maar ze hebben natuurlijk een schutkleur en zaten vooral aan de zijkant en onderkant van de rotsen. Toen we dat door hadden zagen we heel veel. Vooral paarse en oranje. Ook hebben we nog zee-anemonen en zeekomkommers gezien. Terug bij de camper lagen heit en Yvet nog te snurken. Toen ze wakker waren hebben we met elkaar ontbeten en de boel opgeruimd om af te reizen. Bye bye Tofino! Het weer is bewolkt en inderdaad zoals voorspeld een stuk frisser. We rijden richting Alberni en gaan daar de Walmart in voor een paar boodschapjes. Dit loopt echter anders. We zijn aan het shoppen geslagen! Voor een cheapy prijs kopen we allevier wat: heit een blouse, mem een bikini (deze was al sinds week 1 stuk), Yvet en Elise een nieuwe pyjama en een T-shirt en voor Yvet ook nog een bikine. Tevreden maar wel anderhalf uur later komen we de winkel weer uit. We eten dan ook maar een broodje in de camper op de parkeerplaats. Nog een klein stukje rijden en dan stoppen we weer om de Cathedral Grove te bezoeken in het McMillan Provincial Park. Hier is het laatste restant van het oerbos dat vroeger het hele eiland bedekte. Hier zijn hele oude en reusachtige sparren van wel 800 jaar oud. Via een korte trail zijn we in het bos. Natuurlijk maken we de nodige foto’s en zien we weer veel groen. Hierna rijden we door naar Qualicum Beach, een klein toeristen stadje aan de Ocean Sideroute. In Parkville vinden we een goede campground. We hebben een prima plek aan de rivier. Al snel verkennen Elise en Yvet de rivier en stoken we een vuurtje. Het weer is hier ook bewolkt maar wel lekker warm. Na het eten maken we een kleine wandeling en wordt het vuur weer aangemaakt om nog wat marshmellows te bereiden. Elise en Yvet maken allebei een punt aan een stokje waar de mm’s aankunnen. Deze avond gaan we niet zo laat naar bed allemaal. Morgen gaan we naar Nanaimo en verlaten we Vancouver Island. Het plan is om naar HorseshoeBay te gaan en dan Wisthler te bezoeken. Gelukkig is onze vakantie nog niet afgelopen!

Tofino (3)

Vandaag was de dag van het whalewatchen! Elise had er met name heel veel zin in. Om tien uur meldden we ons bij het kantoortje van het Whale Centre. Hier kregen we allemaal een soort skipak aan. Enerzijds om ons warm te houden anderzijds was het ook een reddingsvest. We moesten de weg oversteken en in de haven afdalen om aan boord te gaan bij Howie, onze schipper. Met 12 in totaal racede hij weg in zijn motorboot met ons aan boord. Het ging loeihard! Elise en Yvet vonden het geweldig. Het ding stuiterde over de golven. Het was schitterend weer en al snel waren we op de oceaan. Hier hebben we walvissen gezien (2), veel zeeleeuwen, een dolfijntje, zee-otters, zeehonden en nog 2 bold-eagles en een jong. Op het laatst was het erg mistig en konden we de horizon niet meer zien. Bernice was na een uur behoorlijk zeeziek en zag toen alleen nog maar golven… Gelukkig hadden Anne en de meiden nergens last van en hebben we ervan genoten. Elise en Yvet waren helemaal opgewonden van wat ze allemaal hadden gezien. Het mooie en ook wel gekke was dat we het mooie weer ook zo maar weer terug hadden, het was echte zeemist. Het zicht vanaf de oceaan op het vasteland was fantastisch. Terug in de haven zagen we nog krabben en zeesterren. De hele rit duurde 2,5 uur en toen ook B weer wat bijgekomen was hebben we eerst een ijsje gegeten bij de camper. Op de weg terug naar de campground zagen we een overstekende beer op de toegangsweg! Hij ging de campground op! Het was een grote bruine beer. We hebben dit gemeld bij de tuinier en bij de receptie. Het is hier redelijk dicht bevolkt op deze campground en er is niet zoveel ruimte als in de Rockies. Als een beer eenmaal eten vindt op de campground blijft het beest terugkomen en zullen ze hem afschieten. Dit is de eerste keer dat een beer op deze campground is gesignaleerd. Volgens Anne had deze beer het ook niet zo naar de zin bij Mac Kenzie (onze eerste campground hier). Na de koffie en de lunch, het is dan alweer 3 uur geweest, gaan we naar het strand. Heerlijk, nog even in de zon en de kids nog lekker met hun kunstwerk aan de slag (zo noemen ze het zelf). Ook onze buren kwamen op het strand en de meiden konden nog mooi even met elkaar spelen. Rond 6 uur rijden we richting Ucluelet om daar wat te gaan eten. Dat valt ons erg tegen. We rijden zonder diner weer terug en eten chocola als tussendoor. In Tofino belanden we in de Green Room. Een restaurant aan de haven met zicht op de haven en de baai. We bestellen er als voorafje 2 salades, 1 met zalm en 1 met garnalen en daarna nog allemaal een hoofdgerecht. De salades zijn echt voortreffelijk! We smullen met zijn viertjes volop. Ook de rest smaakt prima. Wat hebben we een ontzettende gave dag! Nog net voor het donker wordt kunnen we tanken en rijden we naar onze plek. Geen beren meer gezien…. Morgen is de voorspelling dat het koud wordt hier, dus gaan we ’s ochtends maar weer op pad. Oja, Elise en Yvet hebben nóg een krab gezien: in het restaurant op het bord van een mevrouw..

Tofino (2)

Vandaag weer een stralende dag voor de boeg. We vertrekken voor een wandeling naar het Regenwoud (the rainforest trail). Prachtig! Je loopt over houten bruggen door een stuk oerwoud met hele dikke cedars. Waar je ook kijkt: het is heel groen en vochtig. Mooie hele oude bomen, varens, veel mos en verschillende dieren waar onder groene naaktslakken. (zal officieel wel anders heten maar zo zien ze er uit) Het is er lekker koel en Yvet vindt het in het begin spannend om er te lopen. Niet alle bruggen hebben leuningen en daar moet ze wel aan wennen. Elise heeft nergens last van. Het is heel mooi en door de Unesco aangemerkt als wereld natuursfeerreservaat. Hierna rijden we een stukje verder en parkeren we bij Wickaninnish centre en hier kijken we op het strand. Het is een prachtige plek waar hoge golven zijn en veel wrakhout is aangespoeld. En dan ook niet van die kleine stukjes maar echt hele grote stukken liggen aan de walkant. Hier zijn veel surfers in de weer en het is er heerlijk. In het information centre wat op palen is gebouwd op ca 7 meter hoog, kun je veel informatie over nu en het verleden krijgen. Elise en Yvet vinden het een leuke tentoonstelling. Dit is tevens een plek waar in de herfst en winter veel mensen komen stormwatchen naar de aankomende orkanen. In het hele gebied naar Tofino geldt een continue Tsunami Hazard, inclusief een evacuatie route. Bij vloed komt het water hier 3 meter hoger! Je kunt het niet zien maar recht tegenover dit punt ligt HawaĂŻ, en nog 3x zover Japan. We wandelen ook over het strand weer terug en gaan weer richting Tofino. Maar eerst een broodje bij de camper want het is inmiddels alweer half twee. De tijd vliegt ons deze dagen door de handen! In Tofino maken we een reservering voor Whale Watching voor morgenochtend. Daarna halen we boodschappen bij de supermarkt. Met name het drinken gaat best hard. Als we weer op de campground zijn spelen Elise en Yvet eerst in de speeltuin. Wij doen een was en drinken een kop koffie. Daarna gaan we natuurlijk naar het strand. Heerlijk. Het is ongeveer 27-28 graden en het waait nauwelijks. Elise en Yvet graven een hele sloot van boven het strand naar de zee. Met lege waterflessen wordt water uit de zee gehaald en geprobeerd het water zover mogelijk te laten stromen. Om zeven uur bakken we pannenkoeken op het fornuis en hamburgers op de firepit. Ondertussen hebben de meiden nieuwe vriendinnetjes gevonden: Abbeygail (Canadees) en Lieke (Nederlands) die naast ons staan. Ze spelen de hele avond nog met elkaar. En omdat de heiten en memmen aan de praat raken wordt het toch weer later dan vantevoren bedacht. Maar dat geeft niet, het is vakantie!

Tofino - Crystal Cove Beach

Vanochtend lekker ontbeten in de camper, het was buiten nog erg mistig. We hadden wat lekkage bij de koof waarin Elise en Yvet slapen. Hun bedden en dekens waren onderaan helemaal nat. Gelukkig was een uurtje later de lucht goed opgeklaard, strakblauw! Het natte spul maar snel in de zon. Onze camper voldoet goed maar is wel een “oudje” en begint echt mankementen te vertonen. Zo vliegt er wel eens een la open en ook de vriezer houdt bij een scherpe bocht het deurtje niet dicht. Daar hebben we met een knijper tussen de klip een goede oplossing voor bedacht. Want ja, als de ijsjes en het gehakt je om de oren vliegen…. We drinken koffie bij onze buurvrouw Pam en haar dochter Allison. Dit zijn de vriendelijke Amerikanen van gisteren. Elise en Yvet spelen met Murhpy, de puppy. Ze vinden het geweldig en Allison (13) speelt lekker mee. We gaan elkaar later nog zien op het strand spreken we af. Rick, onze buurman is dan al vissen. Hij is om 5 uur op gestaan om zalm te gaan vangen. In het stadje verkennen we de winkeltjes, halen we wat boodschapjes en kijken we bij de haven. Yvet koopt nog een speeltje voor Murphy. Het is er prachtig. Later drinken we koffie in het park waar ook een speeltuintje is. Yvet heeft al snel weer een vriendinnetje. Ze praat al aardig Engels! What’s your name? My name is Yvet! Elise beweegt zich ook gemakkelijk tussen de anderen maar is wat gereserveerder. Om half twee gaan we naar onze nieuwe camping. Deze is echt prachtig. Een goede tip van Peter en Carla! We hebben misschien de kleinste plek maar onze RV past er precies in. We relaxen op het strand en de kids spelen er heerlijk met hun nieuwe schepjes en emmer. Hier zijn meer Nederlanders en dat vinden Elise en Yvet heel erg leuk. Al snel treffen we Ruben en Mila die we met wandelen tegenkwamen in Lake Louise. Ook komen we Pam en Rick weer tegen en Yvet geeft haar speeltje. Even later komt Allison met Murphy en zijn Elise en Yvet ook weer snel met Murphy in de weer. We drinken samen wat en als ze weer naar hun eigen stek gaan haalt Allison haar surfboard op om met Elise en Yvet te gaan varen. Ze vinden het geweldig. Al staande met een peddel vermaken ze zich prima. Op de campground gaan we eten om vervolgens ’s avonds weer naar het strand te gaan. Eerst halen we hout. We gaan er een kampvuurtje maken. Of zoals Yvet zegt, een fikkie stoken. Het lukt goed en met een marshmellow aan een stokje zitten we bij het vuur. Ook treffen Elise en Yvet Ruben en Mila weer en zij komen er gezellig bij zitten en leren ons hoe je een marshmellow het lekkerst krijgt (dankje Ruben!). Zij trekken morgen weer verder en dan vinden met name de meiden erg jammer. Het is pikkedonker als we weer naar de campground gaan en nog even de Ruben en Mila gedag zeggen. Het verslag doen we morgen wel. Vandaag was weer een mooie dag!

Nanaimo-Tofino Vancouver Island

Vanochtend heerlijk uitgeslapen. Om negen uur staan we op behalve Yvet. Die ligt nog lekker in haar bedje. We dekken buiten de tafel en gelukkig komt Yvet ook al snel aanschuiven. Vandaag willen we richting Tofino. We stoppen eerst om een goede kaart van Vancouver Island te kopen. Nanaimo is een grote stad. Het duurt wel even voor we die uit zijn. Bij Qualicim Falls Provincial Parks voor koffie en een korte wandeling naar de waterval. Het is heel warm vandaag, wij schatten wel 30 graden. Als we na Port Alberni een campground willen zoeken valt dit erg tegen. Het is vol! maar dat vinden we niet erg want het spreekt ons niet zo aan. Elise en Yvet hebben geen zin om een heel eind te rijden vandaag en dat is ook niet helemaal de bedoeling. We besluiten om een goede zwemplek te zoeken voor een lange break. Dat lukt goed! We parkeren bij de Pacific Rim Highway en via een wandelpad komen we bij verschillende steenstrandjes aan het Sproat Lake. Het is net of iedereen zijn eigen privé strandje heeft. Het is mooi helder en ondiep water en hier zijn we van half drie tot bijna vijf uur. Zak chips en drinken mee. Elise en Yvet spelen met een drijvende boomstam welke als bootje wordt gebruikt. We stapelen zoveel mogelijk stenen op elkaar (14!) en natuurlijk bouwen ze weer een hut. Het is er heerlijk toeven. Het meer wordt omringd door hoge bergen. Op de terugweg naar de camper sprokkelen we aanmaakhout voor onze volgende vuurtje. Bij de camper nog aan het fruit en dan rijden we weer. We gaan richting Ucluelet en zien wel of we doorrijden naar Tofino. Door een enorm bos en een slingerweg bergje op, bergje af en het laatste stuk langs de ocean komen we uiteindelijk in Tofino. We gaan de camping zoeken die Carla en Peter ons hebben aanbevolen. Deze vinden we al snel. Helaas, stampvol! Maar voor morgen nog één plek. Het is een kleine plek maar we zien het wel zitten dat we onze camper hierin kunnen parkeren dus reserveren we deze vast. Op de campground er naast gaan we voor 1 nachtje. Het is relatief duur, wel gezellig maar een rommeltje. We eten voor de verandering maar eens gezond. Een eigen gemaakt groentesoepje met als verrassing macaroni erdoor, samen met een broodje. Het smaakt prima hoewel Elise en Yvet er niet te enhtousiast op reageren. Na het eten lopen we naar het strand aan de oceaan. Het is prachtig. Dikke rotsen nog voor ons en Yvet en Elise rennen al vooruit en staan al snel met de voeten erin. Het is hier fris! Maar ja, het is inmiddels ook negen uur. Terug bij de camper maken we nog kennis met een familie uit Oregon USA. Ze hebben een golden retriever pup van 17 weken en Elise en Yvet worden uitgenodigd om te aaien en een treat te voeren. We hebben een heel gesprek met ze en tegen tienen zijn we in onze eigen camper. Nog een bakkie thee, de voeten en handen wassen en eerst Elise en Yvet op bed! Het was een prachtige dag vandaag.Ojee, bijna nog een hoogtepunt vergeten: vandaag maar liefst 2 beren gezien! Eén stak voor ons de weg over, een bruine beer en de ander zat op een rots aan de andere kant van de weg. Dat was een cub, een berenjong! De laatste op de foto kunnen zetten.

Nanaimo - Vancouver Island

We zijn op Vancouver Island! Het is nu kwart voor twaalf, pikkedonker en we staan met onze camper op een campground in Nanaimo. Voor de insiders: Living Forest Oceanside. Met een wijntje en wat pittige rijstecrackers nu eerst het dagverslag nog even maken. Het was een prachtige dag. We stonden om negen uur met een mooie blauwe lucht in Harrison Hotspring. We hebben buiten ontbijtje gehad en koffie gedronken. Elise en Yvet waren met volleybal in de weer en later lekker aan het lezen. Na de koffie zijn we van de campground afgegaan en hebben we geparkeerd vlakbij het strandje, ca. 500 meter van de campground. Elise en Yvet al snel met zand en lege flesjes in de weer. Op het strand hebben we gepicknickt en om 2 uur zaten we met zijn viertjes in de hotsprings. Wat ons betreft konden we dat wel overslaan maar Elise en Yvet stonden erop dat we hier nog naartoe zouden gaan. Het was weer lekker water en erg warm. We werden er erg loom van en het was de eerste hotspring die binnen was. Je mocht er 10 minuten in blijven en dan moest je er weer uit om af te koelen. Na uur maken we aanstalten om uit het bad te gaan. Mem heeft bij een sale-out nog 2 bekers en een vershoudset van Tupperware gekocht. Na tanken en een bezoek aan de liquor store rijden we richting Tsawwassen. Het is inmiddels bijna vier uur. Het eerste stuk rijdt prima. Op de borden staan de ferries al goed aangegeven. Na Abbotsford volgt een hele batterij stoplichten. Optrekken, stilstaan dus. Op een gegeven moment raken we toch een beetje het spoor kwijt. De borden van de ferries zijn even niet te vinden en we dreigen naar de Amerikaanse grens te gaan en in de file te komen. Via een illegale doorsteek komen we weer op de goede weghelft (goed uitkijken en goede stuurmanskunst van Anne). Uiteindelijk gaan we via de 99 North weer de juiste kant op en bereiken we Tsawwassen. We besluiten om eerst bij de ferries te kijken voordat we een campground gaan zoeken. Het blijkt dat we nog mee kunnen met de boot van 20.15 uur naar Nanaimo! Dat gaan we doen. Het is kwart voor zeven. We zetten de camper in rij 28 en eten wat in de mall bij de pier. Yvedt kiest voor een cheese-dog (broodje worst met kaas, die ze helemaal opsmikkelt), Elise voor een Hawai pizza-punt en wij nemen een enchilada. Het is 2 uur varen naar Nanaimo. We komen om half elf van de boot het is dan pikkedonker! Op internet hebben we verschillende campgrounds gezien en al snel vinden we hier de eerste van. Rond elf uur rijden we deze campground om en komt iemand bij de receptie ons helpen want de receptie is al dicht. Elise en Yvet waren op de boot nog heel druk. Ze hebben alles bekeken en onderzocht en hadden geen zitten in gedachten. Als we weer van de boot afrijden is Yvet helemaal op. Als we op de campground onze plek hebben gaat Yvet gelijk naar bed. Elise helpt heit nog met het aansluiten van de stroom. Het is een prachtige campground (haha in het donker tenminste). We zijn benieuwd hoe het hier morgen uitziet. Onze plaats in ieder geval keurig en we zijn verheugd dat we nu al op Vancouver Island zitten! We drinken eerst buiten nog een wijntje, de temperatuur is nog heerlijk hier. Dan de camper in voor de “dagafsluiting”.

Harrison Hot Springs BC

Vandaag weer een reisdagje voor de boeg. We zijn al aardig bedreven in het inpakken van de camper zodat we snel rijklaar zijn. Trap van de bedden van de koof aan de kant, de slide-out naar binnen, stroom eraf en alles in de kasten en laadjes. Het is mooi weer. We rijden om negen uur de campground van Clearwater af. Snel nog even ons greywater dumpen en daar gaan we. Het eerste stuk is naar Kamloops, ongeveer 125 kilometer. Dit gaat heel voorspoedig. We tanken en besluiten hier een goede plek te zoeken voor een stop. Bij een school waar veel speeltoestellen zijn en een basketbalveld parkeren we en drinken we koffie. Elise en Yvet zijn druk in de weer met alles wat er staat: glijbanen, schommels, evenwichtsbalk, klimrekken etcetera. We genieten van de zon en na bijna een uur gaan we weer verder. Het volgende punt is Merrit, dat gaat ook vlot; dus rijden we door richting Hope. We moeten hier over een pas van dik 1400 meter hoog. Het valt eigenlijk wel tegen… Dik 2 uur over 100 kilometer. In Hope doen we boodschappen en gaan we in het park picknicken. Hope is een prachtig dorpje omringd door bergen. Het is niet zo groot en ruim opgezet. Ook hier is een speeltuin dus dat treft. Het waait hier ontzettend hard, het kleed en onze eetspullen blijven maar net staan. De hele weg hebben we ook tegenwind gehad. Het is dan inmiddels half vier! Elise en Yvet hebben allebei nog een nieuw boek van ons gekregen. Daar zijn ze onderweg goed zoet mee. Ze lezen met volle vaart de eerste hoofdstukken, het komt heel goed uit. Op de kaart en in de reisgids hebben we gezien dat Harrison Hotsprings vlakbij Hope ligt. Het ligt aan het Harrison Lake en is populair bij de stedelingen vanuit Vancouver. We vinden hier een mooie campground waar we een plek hebben tegen de rots aan. Het is onze eerste full hookup. Dat betekent dat we stroom hebben, water kunnen aansluiten en ook ons vuile water op de plaats kunnen lozen. Elise en Yvet zijn meteen met de bal in de weer. Om acht uur zitten we te eten en daarna gaan we nog naar voren om te zien hoe de dames met de bal in de weer zijn. In plaats van shirtje ruilen hebben ze nu sokken geruild. Ze lopen allebei met 2 verschillende en hebben er zelf ontzettend veel lol om. We hebben het plan gevat om morgen eerst lekker te luieren. Bij het Harrison Lake kun je ook goed naar het strand. We willen morgen hier eerst de dag meenemen en dan om een uur of vier richting Tsawwassen rijden (ca. 2 uur) om daar dan een campground te zoeken dichtbij de haven van de veerboot naar Vancouver Island. Het is maandag 5 augustus British Columbia Day en veel Canadezen gaan dit weekend naar Vancouver Island vanwege de extra vrije dag. Het lukte dan ook niet meer om voor de boot te reserveren. Echter heeft elke trip ruimte voor First come First based plaatsen. Wie het eerst komt die het eerst maalt zeg maar. Daar zijn we dus op aangewezen. We willen vroeg bij de haven zijn en hopelijk kunnen we dan toch aan boord. Maar zover is het nog niet, eerst morgen hier nog genieten.

Clearwater - Dutch Lake

Vanochtend vroeg uit de veren. We hadden Elise en Yvet verteld van onze reisdag en dat werkte goed. Om half acht waren we al wakker en hebben we meteen ontbijt gehad. Elise wilde de pyjama nog even aanhouden en dat was prima. Zo reden we om half negen al de campground af van Jasper. Nog even tanken, de benzine is hier altijd even duur, we tanken nl altijd voor 60 CAD

Wink
Zo gaan we met mooi weer op pad, eerst richting Valemount zo’n 120 km verderop. Onderweg passeren we Mount Robson. De hoogste berg van de Canadese Rockies, 3954 meter! Hier stoppen we voor een foto. Ondertussen zitten we in British Columbia en hebben we onze horloges een uur terug gezet. Het tijdsverschil met Nederland is nu 9 uur. Dat is wel lekker op zo’n dag als vandaag! Om 11 uur nieuwe tijd drinken we koffie en gaan we even uit de camper langs de Thompson River. Het gaat zeer voorspoedig. De weg is hier veel beter dan de highway van Banff naar Jasper. Met een camper bergje op en bergje af rijden we gemiddeld 80 km/uur. Om één uur BC-time zijn we al in Clearwater. Dat valt erg mee, 318 km gereden. Het is prachtig weer en we belanden op een campground aan het Dutch Lake. Een kleine campground met een privéstrandje. Elise en Yvet hebben de broeken al snel nat en natuurlijk wordt de bikini aangetrokken. Mem is ook in de bikini van de partij. Eigenlijk om een boek te lezen, maar daar komt niets van. In no-time is mem ook aan het zwemmen. Het is heerlijk. Mooi helder en niet te koud. We maken hier dankbaar gebruik van de wasmachines en hangen alles buiten te drogen. Dat lukt goed bij 30 graden! De knaapjes van de camper gebruiken we om de shirts in de zon te hangen. We kunnen hier vanaf de campground op internet en bekijken de mail en het vervolg van onze trip. We hebben hier een Canadees gesproken en die adviseert om via Tsawwassen naar Vancouver Island te gaan en eventueel daarna vanuit Vancouver naar Whistler. We vinden dat een goede optie en besluiten ook morgen te gaan rijden. We willen wel door naar Vancouver Island en dan zien we wel hoe lang we daar blijven. Het idee om Wells Gray Park te bezoeken laten we varen, we hebben tenslotte ook al heel veel gezien. Zo zijn we toch een beetje aan het plannen geslagen. Deze avond liggen Elise en Yvet “vroeg” in bed, kwart voor negen lokale tijd. Dat kunnen ze wel gebruiken. We hebben een goede middag gehad welke om 7 uur eindigde met een dikke onweersbui. Zo is het weer goed afgekoeld.