Whistler

We zijn vroeg wakker, dus maar op tijd gaan rijden naar Nanaimo om de ferry naar Vancouver, Horseshoebay te nemen. Dat lukt goed. Om half acht staan we al in de rij voor de boot van half negen. Elise en Yvet zijn in de pyjama gebleven en bij de haven hebben we ontbijt gehad. Het weer is goed. Net op internet gezien dat Epke goud heeft gehaald!! Wat een goed begin van deze dag. Geweldig! Het zal vast een spectaculaire oefening zijn geweest. Deze zien we later graag nog eens terug. Het weer is prachtig. De zon schijnt volop en het is ca. 25 graden. Op de boten drinken we koffie en de meiden kiezen een flesje sap. Elise gaat computeren en Yvet speelt in de speelkamer en kijkt met mem op het buitendek. Daar vertellen ze van alles over de oceaan. Dat deze bijvoorbeeld van kleur verandert door de Fraser River. Sommige stukken zijn bruin andere groen. De Fraser River loopt vanuit de Rockies naar de Street van Georgia. Ook vertelt ze over Vancouver Island en dat het aan de westkust vaak regent. De Canadezen noemen dit stuk dan ook gekscherend the Wetcoast. Als we de oversteek hebben gemaakt rijden we in een stuk door naar Whistler via “the Sea to Sky”Highway 99. We verkennen eerst de stad en gaan naar de tourist info. Hier krijgen we een stadskaart, een bike en hike kaart en de kinderen een BC-paspoort. Whistler is een echt toeristenstadje. Er komen veel fietsers die aan downhill rijden doen. Met de skilift en fiets naar boven, helm op en bescherming om en ze racen naar beneden. Hier staan we even te kijken hoe dat gaat. Het is erg warm inmiddels, dik 30 graden! We kijken bij de gondel van de peak to peak en lopen door de stad (natuurlijk nog winkeltjes bezocht) naar Olympic Plaza. Hier staan de ringen en is een gazon met een podium waar je op 2 grote schermen naar de OS kunt kijken. Ook is er een speeltuin. Hier vertoeven we nog even voor we de camper weer opzoeken. Met de camper gaan we naar de dichtstbijzijnde campground, 2 km van de stad. Hier is alleen plaats op de parkeerplek en morgen is er wel een site met hookup. Dit doen we, de andere campgrounds liggen 12-15 km zuidelijker. Vanaf deze campground kunnen we lopend naar de stad en ook andere wandelingen maken. Als we even een break hebben gehad zoeken we een plek om te gaan zwemmen. Dat wordt Eva Lake, hier kunnen we met kunst en vliegwerk de camper kwijt en gaan we naar het meer. Elise en Yvet springen vanaf een vlonder erin en vermaken zich prima. Na zessen gaan we naar de campground. Hier is een restaurant waar we willen eten, maar helaas het is om 3 uur al dicht. Oeps, niet goed opgelet vanmiddag. Dan maar bij de camper wat in elkaar flansen. Om half negen begint het aardig te regenen. Daar zullen ze wel blij mee zijn hier want er is een extreme waarschuwing voor wildfires. Je mag nu beslist niet vuurtje stoken of een bbq gebruiken. Ook zijn hier nog veel beren, dus alles (eten en toiletgerei) goed opruimen en de camper op slot.