Jasper (4)

Goed geslapen allemaal. Om negen uur opgestaan met een strak blauwe lucht. Na het ontbijt vertrokken richting Patricia Lake en Pyramid Lake om te gaan kanovaren. Het eerste meer is best verlaten en wij kunnen er geen verhuur van kano’s vinden. Dus door naar Pyramid Lake. Hier 2 kano’s gehuurd. Elise met Anne voorop en Yvet met Bernice er achteraan. Natuurlijk elkaar even natspetteren en peddelen maar! Het was een mooi tochtje over een meer tussen bergen. Eerst zijn we naar een strandje gevaren. Even eruit en vervolgens weer verder. In een driehoek zijn we rondgevaren en kwamen we weer terug. Het was een rare terugkomst. Even daarvoor was een man onder water verdwenen en de hulpdiensten waren onderweg. Er waren 8 mensen met waterfietsen in de weer en die hadden veel lawaai. Wij dachten nog dat ze aan het donderjagen waren. Vermoedelijk was dat ook zo tot dat één van hen zonder zwemvest dus niet meer bovenkwam. Gelukkig hebben we niet alles gezien, het gebeurde op afstand. Maar aan de wal was het een rare bedoening. Ambulances en brandweer met duikers kwamen er aan te pas maar toen was het al ruim drie kwartier later. Wij zijn “gewoon” vertrokken met de camper voor een picknick aan het strandje wat we eerder met de kano hadden bezocht. Het ongeluk van eerder is nog veelbesproken en heeft natuurlijk indruk gemaakt op ons allemaal. Bij het strandje hebben Elise en Yvet heerlijk gespeeld met de Hema-rookworst (opblaasbaar) en een leeg colaflesje. Na het eten rijden we naar Jasper Centrum voor een laatste update via internet van onze verhalen en foto’s en een overzicht met boottijden naar Vancouver Island. We besluiten nu nog niet te reserveren voor de boot omdat we nog niet precies weten wanneer we de oversteek gaan maken. We zien het wel. Om half vijf zijn we op onze nieuwe plek met stroom op de campground. Snel fototoestel en dsi’s aan de oplader want deze zijn bijna leeg. We hebben een luieruurtje. We lezen een boek, Elise en Yvet spelen buiten en binnen. Een nieuw balspel heet basketbal waarbij onze stoelen als baskets dienen. Om zes uur staan de langverwachte ;-) aardappelen op tafel in de vorm van spinaziestamppot. We smullen en na de afwas gaan we op weg naar de Athabasca Falls. Een mooi avondtripje naar een enorme waterval. Prachtig. Nog één keer de bergen hier goed bewonderen want morgen volgt een reisdag. We willen een flink eind rijden, als het lukt naar Clearwater. Vandaag was het in ieder geval weer prachtig weer en hebben we weer genoten van deze omgeving. Het gespotte wild was vandaag: 2 dears en een handvol squirrels.

Edmonton Journal:

EDMONTON - A 50-year-old Grande Prairie man drowned Sunday afternoon while swimming in Pyramid Lake in Jasper National Park.

Jasper RCMP say the man was on a paddle boat when he decided to take off his life jacket and go for a swim.

He began suffering from cramps. A nearby canoer passed him a paddle to hold onto, but the man went under the water and never resurfaced.

Jasper volunteer fire brigade divers found his body at the bottom of the lake.